Thursday, November 26, 2009

Haji: Sejarah Yang Patut Diingati


Bismillahirrahman Ar-rahim...

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera saya ucapkan kepada para pengunjung blog Cinta Agung."Kullu am wa antum bikhair".Esok, umat Islam akan menyambut Hari Raya Korban.Sinonimnya, ibadat korban akan mengingatkan kita dengan satu peristiwa besar iaitu penyembelihan Nabi Ismail Alaihissalam oleh bapanya, Nabi Ibrahim Alaihissalam sebagai melaksanakan perintah daripada Allah Ta'ala.Marilah kita mengambil pengajaran daripada peristiwa besar ini.


Haji mengingatkan kita sejarah pengorbanan,
Pengorbanan yang ikhlas, agung lagi suci,
Kerana Allah Nabi Ibrahim sembelih anaknya,
Nabi Ismail kerana Allah nyawa tebusannya,

Sejarah berkata lagi tentang pengorbanan itu,
Siti Hajar kerana Allah, taatkan suami tinggal sendiri,
Tinggal di Tanah Haram, suami datang setahun sekali,
Di tanah kering kontang, hanya tawakkal kepada ilahi,

Tatkala Nabi Ismail lahir teruji lagi,
Air susunya telah pun kering sama sekali,
Siti Hajar mencari air ke hujung ke pangkal berlari-lari,
Dari Sofa Ke Marwah beberapa kali,

Aduh hati cemas anak kecilnya tiada rezki,
Tapi hatinya teguh kepada Allah yakin sekali,
Didalam mencari-cari terpancar air dari bumi,
Berkat dari tendangan kaki anaknya bakal nabi,

Dia pun mengumpul air sambil bersyukur,
Dengan menyebut Zamzam...zamzam,
Itulah dia air Zamzam yang kekal hingga ke hari ini,
Mukjizat seorang nabi berkat isterinya,

Sudahkah kita mengambil pengajaran dari cerita ini,
Cintakan Allah menegakkan agamanya wajib berkorban,
Taat, sabar dan tawakkal jadikan pakaian,
Cintakan Allah pengorbananlah sebagai bukti,

Haji mengingatkan kita sejarah pengorbanan,
Pengorbanan yang ikhlas, agung lagi suci,
Kerana Allah Nabi Ibrahim sembelih anaknya,
Nabi Ismail kerana Allah nyawa tebusannya.

Nota Kaki Cinta Agung:
*Lagu daripada Kump. Nada Murni, nyanyian Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim

Friday, November 20, 2009

Akhlak Nabi S.A.W: Rasulullah Memaafkan Fudholah Yang Berniat Membunuhnya

Bismillahirrahman Ar-rahim...

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh dan salam sejahtera.Alhamdulillah, kita masih diberikan kesempatan sekali lagi untuk bertemu dengan hari Jumaat, penghulu segala hari.Pada hari ini, umat Islam semuanya diseru untuk memperbanyakkan doa dan selawat kepada RasulNYa S.A.W.

InsyaALlah pada kali ini, mari kita baca sedikit riwayat manusia agung ini.Mudah-mudahan dengan membaca riwayat hidup Baginda akan menanamkan dan menambahkan kecintaan kita kepada Baginda S.A.W.Selamat membaca...

Pada saat Rasulullah saw sedang bertawaf di Kaabah, seorang lelaki bernama Fudholah bin Umair bermaksud hendak membunuh baginda. Fudholah menyelinap dalam rombongan orang-orang yang bertawaf dan mendekati Rasulullah saw. Pada saat itu Fudholah sudah berada di samping Rasulullah saw dan mempunyai peluang untuk membunuhnya.Tetapi tiba-tiba ia terkejut ketika bertemu pandangan dengan Rasulullah.

Nabi menyoalnya :
"Apakah engkau bernama Fudholah?"

Dengan gementar ia menjawab :"Ya benar. Akulah Fudholah ya Rasulullah."

Rasulullah bertanya, " Niat apa yang terkandung di dalam hatimu?"

Fudholah berkata dengan gementar, " Tidak ada suatu apapun...aku hanya berzikir."

Tertawalah Rasulullah saw sambil berkata kepadanya. " Minta ampunlah kepada Allah swt atas dosa dan niat jahatmu wahai Fudholah!"

Kemudian Rasulullah saw meletakkan tangannya yang penuh kasih sayangdan keberkatan ke atas dada Fudholah. Perhatikan apa yang dikatakan Fudholah selepas itu :

"Demi Allah,begitu Rasulullah saw mengangkat tangannya dari dadaku,aku merasa tidak ada seorang pun di dunia ini yang lebih aku cintai dan sayangi selain daripada Rasulullah saw."

Apakah dunia mengenal keseimbangan rasa sebagaimana yang dicontohkan oleh Rasulullah saw dalam peristiwa tersebut? Insan luhur yang bagaimanakah Muhammad saw itu? Ya,itulah peribadi unggul, peribadi yang dibentuk oleh wahyu dan dibesarkan dalam siraman cahaya iman, tidak akan padam sehinggalah dunia ini kiamat.


Nota Kaki Cinta Agung:
*"Sesungguhnya bagi kamu pada batang tubuh Rasulullah itu, uswatun hasanah(contoh terbaik)..."

Thursday, November 19, 2009

Zulhijjah & IdilAdha : Beberapa Isu & Hukum Oleh Zaharuddin Abd Rahman

Bismillahirrahman Ar-rahim...

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera kepada semua.Alhamdulillah, hari ini merupakan pembuka kepada bulan Zulhijjah yang padanya terdapat keistimewaannya terdiri antaranya pada bulan ini telah disyariatkan ibadah Qurban kepada umat Islam.Oleh yang demikian, sempena bulan yang mulia ini, saya kepilkan satu artikel yang dipetik daripada laman Ustaz Zaharuddin.Selamat membaca.

KULLU 'AM WA ANTUM BI KHAIRIN..

hajmecca.jpg


KULLU 'AM WA ANTUM BI KHAIRIN..

Bulan Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredhaan, keampunan dan pahala amalan.

Disebutkan oleh Nabi SAW :

"Sebaik-baik hari di dunia adalah sepuluh hari itu" (Riwayat al-Bazzar ; Albani : Sohih).

Allah SWT pula berfirman :

وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ

"Demi Fajar dan hari-hari yang sepuluh" ( Al-Fajr : 1).

Majoriti ulama menyatakan hari sepuluh itu merujuk kepada hari pertama hingga sepuluh Zulhijjah dan bukannya sepuluh terakhir Ramadhan. (Zad Al-Ma'ad, Ibn Qayyim).

Ia juga disebut oleh Nabi SAW dalam hadith lain :

"Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hambanya memperbanyakkan amalan dari sepuluh hari ini" (Riwayat Al-Bukhari).


AMALAN-AMALAN UTAMA

Manakala amalan-amalan yang digalakkan sepanjang sepuluh awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya ini antaranya :-

a) Zikir : Iaitu dengan memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar.

Ia bersumber dari hadith riwayat At-Tabrani yang diakui sohih oleh Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya : "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu.." (Al-Hajj : 28).

Ibn Abbas r.a mentafsirkan erti ‘hari-hari tertentu' adalah sepuluh hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama jua.

b) Berpuasa : Amat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa.

Nabi SAW bersabda tentang kelebihan hari Arafah :

"Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah" (Riwayat Muslim).

Nabi SAW juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.

c) Melakukan lain-lain amalan seperti bersedeqah, membaca Al-Quran, solat sunat dan lain-lain. Ia semuanya termasuk di dalam umum hadith yang menunjukkan ianya amat disukai oleh Allah SWT.

d) Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan tawbat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.

Bertawbatlah dengan sebenar-benar tawbat dan sedarilah bahawa hidup ini sementara dan seluruh keseronokannya adalah tipu daya semata-mata.

e) Bertakbir : Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa `Ali KW menunjukkan bahawa permulaan takbir bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu ‘Asar hari ketiga Tashriq.

f) Berkorban : Allah SWT berfirman : ertinya : "dan berdoalah dan berkorban". Allah SWT juga menyebut :

وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب

Ertinya : "Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) mala ia adalah dari tanda ketaqwaan hati" (Al-Hajj : 32)

Sebuah hadis menyebut :

ما عمل آدمي من عمل يوم النحر أحب إلى الله من إهراق الدم

Ertinya : "Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada hari kurban kecuali berkorban ( dengan menyembelih binatang)" ( Riwayat At-Tirmidzi, Abu Daud ; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan )

POTONG KUKU, RAMBUT & HUKUM QURBAN

Hukum berkorban adalah sunat muakkad (yang dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan harta. Demikian pendapat majoriti ulama termasuklah sahabat besar seperti Abu Bakar as-Siddiq r.a, Umar al-Khattab r.a, Ibn Mas'ud r.a dan lain-lain, kecuali Imam Abu Hanifah berpendapat ianya WAJIB bagi mereka yang berkemampuan.[1]

Bagi menggandakan pahala korban, seseorang yang sudah berniat awal untuk melakukannya digalakkan menahan diri dari memotong rambut dan kuku. Ia berdasarkan hadith riwayat Muslim yang sohih, iaitu :-

من أراد أن يضحي فدخل العشر فلا يأخذ من شعره ولا من أظفاره شيئاً حتى يضحي

Ertinya : Barangsiapa yang ingin menyembelih ( berkurban ), dan telah masuk sepuluh awal Zulhijjah), maka janganlah dia memotong apa-apa rambut atau kukunya SEHINGGALAH sampai korban dilaksanakan" ( Muslim, 3/39 )

Justeru, majoriti ulama dari mazhab Maliki, Syafie dan sebahagian Hanbali menyatakan makruh hukumnya bagi melanggarnya.

Bagaimanapun ia tiadalah termasuk dalam kategori haram kerana Aisyah r.a pernah meriwayatkan bahawa beliau pernah menempah (menandakan dan membeli binatang) dan diniatkan untuk dilakukan Qurban, dan Aisyah r.a menyebutkan, tiadalah Nabi SAW mengharamkan apa-apa (semasa menunggu masa untuk menyembelih) sehinggalah sampai waktu sembelihan. Hadis tersebut adalah sohih riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Oleh itu, adalah dibenarkan untuk memotong kuku jika ia boleh mengganggu kesempurnaan wudhu dan lain-lain kewajiban.

TIDAK DIBENARKAN juga berkorban hanya dengan membayar harganya atau membeli daging lembu yang telah disembelih dari pasar lalu disedeqahkan atas niat Qurban. Tatkala itu, ia dianggap sedeqah biasa sahaja dan bukannya Qurban yang disyariatkan di hari raya Aidiladha.

Pahala Qurban adalah jauh lebih hebat dari bersedeqah harganya sahaja. Ia adalah fatwa oleh majoriti ahli ilmu seperti Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie, Ahmad dan lain-lain. [2]

Adalah diingatkan jua agar meniatkan Qurban itu adalah kerana Allah SWT semata-mata, menuruti sunnah Nabi SAW dan Nabi Ibrahim a.s dan bukannya untuk menyedeqahkan daging atau lain-lain niat.

Firman Allah :

لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ

Ertinya : Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridaan) Allah, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik. (Al-Hajj : 37)

KONGSI LEMBU

Harus hukumnya menurut majoriti ulama untuk berkongsi seekor lembu dengan dibahagikan kepada 7 bahagian atau seekor kambing berdasarkan hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Jabir r.a. [3]

Adalah digalakkan juga untuk menyembelih sendiri (jika berkemampuan) atau menghadiri majlis sembelihan.

Sebuah riwayat hadith pernah mencatatkan nasihat Nabi SAW kepada Fatimah yang ingin berqurban :

احضري أضحيتك، يغفر لك بأول قطر من دمها

Ertinya : "Hadirkanlah dirimu di waktu sembelihan, diampunkan bagimu dari titisan darah sembelihanmu yang pertama"

BINATANG TERBAIK UNTUK KURBAN

Yang terbaik adalah unta, diikuti oleh lembu, kerbau, kemudian biri-biri, kambing dan jika tidak mampu bolehlah 1/7 dari unta, lembu, kerbau.

Yang terbaik sudah tentulah yang paling banyak dagingnya maka lebih ramai mendapat merasai dan manfaatnya.

PEMBAHAGIAN DAGING

Daging qurban yang telah siap dilapah bolehlah dibahagikan SEPERTI BERIKUT :

1/3 (sepertiga) kepada tuan rumah yang berqurban,

1/3 (sepertiga) kepada faqir miskin termasuklah jirannya dan saudara mara dan

1/3 (sepertiga) lagi bagi sesiapa yang memintanya.

Ia berdasarkan firman Allah SWT :

فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ

Ertinya : "Dan makanlah ia, dan berikanlah ia kepada orang yang susah dan faqir." (Al-Haj : 28) dan juga firman Allah :

فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ

Ertinya "Dan makanlah ia, dan berikanlah kepada orang yang memintanya dan yang tidak memintanya" (Al-Haj : 36)

Inilah yang dilakukan oleh Nabi SAW sebagaimana riwayat Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a. Namun demikian HARUS (DIBENARKAN) untuk tidak mengikut cara pembahagian ini SAMADA UNTUK MAKAN KESELURUHANNYA ATAU KEBANYAKKANNYA. [4]

Bagaimanapun DILARANG untuk memberikan tukang-tukang lapah dan penyembelih upah atas usahanya (iaitu dengan ditetapkan dari awal), bagaimanapun ia harus jika dia termasuk dari kalangan faqir miskin atau diberikan secara sukarela orang ramai sebagai hadiah.

TIDAK DIBENARKAN juga sepakat ulama untuk menjual dagingnya.

Namun tidak sepakat berkenaan penjualan kulit, bulunya dan tulang hasil Korban. Majoriti mazhab termasuk Syafie tidak membenarkan. [5]

DIBENARKAN untuk menyimpan daging-daging kurban walaupun melebihi 3 (tiga) hari berdasarkan hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Muslim.

MEMBERI DAGING KORBAN KEPADA ORANG KAFIR

Ulama berbeza pendapat dalam hal ini, sebahagian mazhab mengatakannya HARAM, ada yang mengatakannya MAKRUH dan Mazhab Hanbali, Hanafi mengatakannya sebagai HARUS kerana ia bukannya sedeqah wajib. [6]

Namun tiada khilaf, mendahulukan umat Islam adalah lebih utama dalam hal ini.

BERKORBAN ATAU MEMBAYAR HUTANG

Bolehkah seorang yang dibebani hutang bank dan rakan berkorban sekali setahun demi tawaran pahalanya?.

Saya telah banyak mengulas berkenaan hutang dan pendirian Islam berkenaannya. Sila rujuk di sini. Justeru, untuk menentukan keutamaan samada menjelaskan hutang atau melakukan ibadah kurban kita perlu melihat kepada jenis hutang, tempoh janji bayaran semula dan kemampuan orang yang berhutang.

Jika ia adalah dari jenis hutang yang telah terancang pembayarannya seperti hutang bank dan selepas ditolak semuanya masih ada baki wang, tatkala itu individu tersebut sewajarnya melihat dan memikirkan berkenaan hutang tidak rasmi dari individu lain atau rakan-rakan serta tempoh yang dijanjikan.

Jika tempoh langsaian hutang masih jauh dan diyakini pendapatan akan datangnya boleh menampung semunya tanggungjawab wajib itu. Di ketika itu barulah ibadah kurban menjadi utama untuk dilaksanakan.

Ia amat jelas kerana ibadah kurban hanya sunat muakkad sahaja menurut majoriti mazhab mankala langsai hutang dalam tempohnya adalah wajib.

Jika disebabkan oleh ingin berkorban sehingga menyebabkan rakan pemberi hutang pula ‘TERKORBAN', hubungan persaudaraan ‘terkorban', atau hingga menyebabkan pihak bank mengenakan penalti kerana lewat bayar, tidak wajar sama sekali untuk berkorban juga. Keutamaan tetap bagi pelangsaian hutang berbanding berkorban. Demikian pandangan ringkas saya.

KORBAN OLEH ORGANISASI & SYARIKAT?

Ramai yang bertanya dan ramai juga yang melakukan amalan ini. Adakah sebuah syarikat boleh mengeluarkan budjet tertentu untuk membeli dua puluh ekor lembu dan berkorban atas nama syarikat?

Jawab ringkas saya:

"tidak boleh !"

Ibadah korban adalah ibadah yang dilakukan oleh individu tertentu atau untuk individu tertentu. Ia bukan untuk organisasi yang bukan manusia. Justeru, ia sebuah organisasi ingin melaksanakannya, ia MESTI menghadiahkannya kepada mana-mana Pengarah atau kakitangannya.

Ketika itu korban barulah sah dan ia menjadi korban oleh individu yang ditentukan namanya sahaja dan bukan atas nama syarikat. Pihak syarikat terbabit boleh bergilir-gilir menghadiahkan lembu tertentu dan bahagiannya DIHADIAHKAN kepada kakitangan secara khusus UNTUK DILAKSANAKAN sembelihan atau korban, pahala korban akan hanya diperolehi oleh individu dan pihak organisasi pula (iaitu pemilik organisasi iaitu manusia) hanya mendapat pahala kerana ‘menghadiahkan' lembu atau bahagiannya kepada kakitangan sahaja.

Jika pihak syarikat tidak mahu berbuat demikian, bermakna ia mestilah meletakkan secara specific 20 ekor lembu itu, untuk para lembaga pengarahnya secara khusus juga. Ia bukan atas nama syarikat tetapi individu.

APAKAH HAJI AKBAR ?

Nabi SAW menamakan hari sembelihan iaitu 10 Zulhijjah sebagai Haji Akbar. (Riwayat Abu Daud dengan sanad sohih : Ibn Qayyim dan Albani).

Sayyidina Ali Abi Talib juga pernah ditanya tentang apakah itu Haji Akbar, beliau menjawab:

"Ia adalah hari sembelihan (iaitu haji raya pertama). (Riwayat at-Tirmidzi)

Menurut Ulama itulah yang dimaskudkan di dalam ayat surat At-Taubah.

Bagaimanapun sesetengah ulama membawakan hujah mereka mengatakan Haji Akbar itu adalah Hari Arafah [7]. Setengah ulama pula bersama sahabat seperti Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a yang menyatakan bahawa Haji Akbar itu adalah hari arafah yang jatuhnya pada hari Jumaat dan pahalanya disebut sehebat 70 kali pahala Haji biasa, Ia juga disebut oleh Imam al-Ghazzali, ini bermakna pada Haji Akbar, semua orang yang berada di Arafah akan diampunkan. Ia berdasarkan satu hadith yang diriwayat oleh Razin dalam Tajrid as-Sihhah, bagaimanapun al-Munawi menolak hadith itu dengan katanya "tiada asalnya".

Kesimpulannya : Terdapat para sahabat mengatakan Haji Akbar itu adalah hari Arafah yang jatuh pada hari jumaat, mankala Ali k.w pula mengatakan ia adalah hari Qurban pada 10 zulhijjah dan setengah yang lain pula menyebut ia adalah semua hari-hari wuquf di Mina ( hari Tasriq).

Akhirnya, adalah amat perlu dipastikan bahawa tarikh hari raya ‘Idil adha ini menurut ijtihad pemerintah kerajaan Saudi bagi menyatukan umat Islam di seluruh dunia ( kecuali jika benar-benar sesebuah Negara itu mengikut rukyah), tanpa rukyah maka kiraan yang terbaik adalah dengan menuruti Saudi. Dengan itu, kekeliruan yang sering berlaku sebagaimana mencari Lailatul Qadar dan hariraya idilfitri akan berterusan. wallahu 'alam

Sekian

Doha, Qatar

27 Dis 2006 ( 7 Zulhijjah 1427 H)

Kemaskini : 16 Disember 2007 ( 6 Zulhijjah 1428 H - Malaysia ; 7 Zulhijjah 1428 H - Saudi)

KEMAS KINI : 29 Nov 2008 ( 1 Zulhijjah 1429 H )



[1] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/ 197

[2] Al-Majmu, 8/425 ; Al-Mughni, 9/436

[3] Al-Majmu, An-Nawawi, 8/313

[4] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/200

[5] Bidayatul Mujtahid, Ibn Rusd Al-Hafid, 1/321 ( cet Maktabah al-Riyadh al-Hadithiyah) ; Rawdah At-Tolibin, An-Nawawi, 3/225

[6] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/201

[7] Ahkam al-Quran, Al-Jassas


Nota Kaki Cinta Agung:

*Selamat menunaikan ibadah Qurban.Semoga Allah menerima pengorbanan kita semua.

Wednesday, November 18, 2009

ALI ZAIN AL-ABIDIN AL-JIFRI: FOUNDER AND GENERAL DIRECTOR OF TABAH FOUNDATION DEPUTY DEAN OF DAR AL-MUSTAPHA FOR ISLAMIC STUDIES


Bismillahirrahman Ar-rahim...


Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada pengunjung blog Cinta Agung.InsyaAllah pada kali ini, saya ingin berkongsi bersama sahabat-sahabat sekelian tentang latar belakang seorang tokoh agamawan yang terkenal iaitu Al-Habib Ali Zain Al-Abidin Al-Jifri Hafizahullah yang saya petik secara langsung dari laman web rasmi beliau iaitu:http://www.alhabibali.com/en/.Semoga kita mendapat manfaat bersama.


Birth

Habib Ali was born in the city of Jeddah in the Kingdom of Saudi Arabia just before dawn on Friday 20th Safar 1391 AH (16th April 1971), from parents who are both descendents of Imam Hussein son of Ali, peace be upon them.


Lineage

Ali Zain al-Abidin son of Abdul-Rahman son of Ali son of Muhammad son of Alawi son of Ali son of Alawi son of Ali son of Ahmed son of Alawi son of Abdul-Rahman Mawlah al-Arsha son of Muhammad son of Abdullah al-Tarisi son of Alawi al-Khawas son of Abu Bakr al-Jifri son of Muhammad son of Ali son of Muhammad son of the Ahmed son of the al-Faqih al-Muqaddam Muhammad son of Ali son of Muhammad Sahab Murbat son of Ali Khali` Qassam son of Alawi son of Muhammad son of Alawi son of Ubaidullah son of the Ahmed al-Muhajir ila Allah (trans: the one who made an exodus to the Divine presence) son of Isa son of Muhammad al-Naqib son of Ali al-Uraidhi son of Jafar al-Sadiq son of Muhammad al-Baqir son of Ali Zain al-Abidin son of Hussein (the grandson of the Messenger of God blessings & peace be upon him) son of Ali son of Abu Taleb, may God ennoble his countenance, the husband of Fatimah al-Zahra daughter of the Messenger of God blessings & peace be upon him.

His noble mother is Marumah daughter of Hassan son of Alawi son of Hassan son of Alawi son of Ali al-Jifri.


Educational Background

He began taking knowledge from his early childhood from his first teacher, his mother’s great-aunt the scholar and knower of God Safiah daughter of Alawi son of Hassan al-Jifri, she had an immense influence on him and the direction he took in the pursuit of knowledge and spirituality.

As a continuation of the authentic methodology of receiving Sacred Knowledge, and wayfaring on the spiritual path, through an unbroken chain of masters, all the way back to the Messenger of God may God Bless him & his family and give them peace, a methodology the preservation and maintenance of which, the valley of Hadramaut and the city of Tarim are renowned, this work was continued in the intellectual Milieu of the Hejaz which became a meeting point for the Scholars of the School of Hadramaut when they were exiled from the South of Yemen during Communist Rule; he received his education in the Sacred Sciences and the Science of Spiritual Wayfaring at the hands of Scholars and Spiritual Educators, among them:

*The Scholar and Spiritual Educator Habib Abdul-Qadir Bin Ahmad al-Saqqaf in Jeddah. With whom he studied the Authentic Hadith Compilations of Bukhari and Muslim, as well as the Revival of the Religious Sciences of Imam Ghazali and other important texts. He continued studying directly under his teacher from the age of 10 until he was 21 years of age.

*The Scholar and Spiritual Educator Habib Ahmad Mashhur Bin Taha Al-Haddad the author of many famous books. Among the books he studied under this master was: ‘The Clarification of the Secret Knowledge known to those Brought Near to the Divine Presence’.

The Scholar and Master Muhammad Bin Alawi al-Maliki al-Hasani, the Hadith Master of the Two Holy Sanctuaries. Under whom he studied Hadith Terminology, Legal Principles and the Biography of the Prophet.

*The Scholar and Educator Al-Habib Attas al-Habshi.

*The Scholar Habib Abu Bakr al-Mashhur al-Adani, the author of numerous works.

*The Scholar Sheikh Muhammad Ba-Sheikh.

*He enrolled in the College of Islamic Studies in Sana’a Yemen from 1412 AH/1991 AD, until 1414 AH/1993 AD. During this time he was given the opportunity to study directly under Habib Muhammad Bin Abdullah al-Hadaar who was in his last days, so he went to the Habib’s Centre of Learning in the City of Baeda in Yemen. It was during this phase that he began to move from theoretical studies to the work of calling to God, as he benefited greatly from the late Habib Muhammad Al-Hadaar’s methodology of living his knowledge, and making it impact his reality.

*During that phase the link between him and the Great Scholar & Educator Habib Omar Bin Muhammad Bin Salem Bin Hafiz, (who was one of the foremost people in Habib Muhammad Al-Hadaar’s Centre of Learning) was strengthened He later went to the City of Sheher to be with him.

*He settled in Tarim in the Companionship of Habib Omar Bin Mohammed Bin Hafiz from 1993 to 2003.


Professional Background

*1426 AH/2005 – present: General Director of Tabah Foundation.

*1424 AH/2003 – present: Member of the Board of Director of Dar Al-Mustapha for Islamic Studies in Tarim.

*1428 AH/ 2007 – present: Active member of The Royal Aal al-Bayt Foundation for Islamic Thought in Amman, Jordan.

*1428 AH/ 2007 – Present: Secretary General to the Board of Trustees for the Al Mahabbah Awards.

*1424 AH/ 2003 – Present: Member of the Board of Trustees of the European Academy for Islamic Culture and Science in Brussels, Belgium.

*1418 AH/1997 – Present: Visiting Lecturer (summer program) at Dar Al-Mustapha for Islamic Studies in Tarim.


Achievements

*Founding the Tabah Foundation – an organization whose remit is “the renewal of contemporary Islamic discourse to fit the needs humanity” through its three divisions: Research, Projects, and Media.

*Producing a Media Package for a unique lecture entitled ‘So that the Religion Does not Become a Game’ which dealt with some of the crisis and tribulations of the contemporary world which are a direct result of people taking advantage of religions for their own limited ambitions, the lecture was both an analysis and a clarification.

*Contributed to the formulation of the Open Letter to Pope Benedict XVI after his offensive lecture regarding Islam and the Prophet May God Bless him & Give him Peace, he was also one of 38 scholars who were signatories to the letter which was lofty and intellectual in its manner in the context of constructive dialogue.

*Contributed in managing the historical project on “A Common Word” a document signed by 138 Muslims Scholars, scholars representing different sects and schools of thought as well as countries. This document was sent to Christian Leaders the world over, and received a huge and positive reaction from the Christian side.

*Contributed to the formulation of the ‘Declaration by Muslim Religious Leaders’ issued by 42 scholars and Islamic Authorities of whom he was a member and which was in reply to the offensive Cartoons by a Danish Newspaper.

*Founding the ‘Guidance Media’ Company and Magazine in the UK.

*Founding the Board of Trustees for the ‘European Academy for Islamic Culture and Science’ in Brussels, Belgium.

*Founding the ‘Noor Centre for the Preservation/Renovation, Documentation and Editing of Manuscripts’ in Tarim, Yemen.

*Supervising the founding of Schools and Centre of Learning within and outside Yemen for the propagation of an authentic methodology for the dissemination of knowledge, education and spiritual training.


Activities and Travels

He has given classes for teaching, guidance, advice, in order to awaken people to their responsibilities, and to call people to God in many countries, he began in 1412 AH/1991 AD in the towns and villages of Yemen. He started his overseas journeys in 1414 AH/1993 AD which still continue to this day, and which have included the following countries:

*Arab Countries: UAE, Jordan, Bahrain, Saudi Arabia, Sudan, Syria, Oman, Qatar, Kuwait, Lebanon, Libya, Egypt, Morocco, Mauritania, the Comoros Islands, and Djibouti.

*Asian Countries: Indonesia, Malaysia, Singapore, India, Bangladesh, and Sri Lanka.

*African Countries: Kenya, and Tanzania.

*European Countries: Great Britain, Germany, France, Belgium, Holland, Ireland, Denmark, Bosnia & Herzegovina, and Turkey.

*USA: 3 trips the first of which was in 1419 AH/1998 AD, the second was in1422 AH/2001 AD, and the third of which was in 1423 AH/2002 AD, in addition to which he also visited Canada.


External Lectures

Has delivered a number of lectures of concern to humanity at large throughout the world including:

*Lecture at Santa Clara University.

*Lecture at San Diego University.

*Lecture at the University of Miami.

*Lecture at the University of Southern California USC in L.A.

*Lecture at S.O.A.S in London.

*Two Lectures at the Wembley Conference Centre in London.

*A number of lectures as part of the Radical Middle Way Project in different parts of the UK.

*A presentation at the House of Lords in London.

*Nearly 300 lectures and series of sessions on cassettes, CDs, and DVDs.


Conferences and Forums

Participated in the following:

*Conference on A Common Word in London and Cambridge 12-15 October 2008.

*Conference on A Common Word at Yale University in conjunction with Princeton and Georgetown Universities 24-31 July 2008.

*Conference of the Global Centre for Renewal and Guidance held in Nouakchott, Mauritania March 2008.

*Conference on the Middle Way in Amman, Jordan 2007.

*Conference of Judges in Amman, Jordan 2007.

*Conference of the Love of the Quran, Dead Sea, Jordan 2007.

*11th annual Conference on ‘Dialogue and Understanding’ in Paris, France 1427 AH/2006.

*7th annual forum entitled ‘the Quran a Doctrine and Way of Life’ in Frankfurt, Germany 1426 AH/2005.

*Conference on Guidance, in Sana, Yemen 2004.

*Participated in ‘Symposium on Islamic Unity’ in Damascus 1425 AH/2004.

*Participated in ‘the Forum for the Callers to Islam’ in Beirut 1425 AH/2004.

*Participated in the Conference on ‘the Guidance of the Prophet’ in Abu Dhabi 1425 AH/ 2004.

*Participated in the Conference on ‘Unity for the Sake of Peace’ in Sri Lanka 1424 AH/2003.

*Participated in ‘the Forum on Minority Culture from a Western and Islamic Perspective – Understanding and Practice’ in Paris, France 1424 AH/2003.

*Symposium for Muslim Scholars in Tarim, Yemen 2002.

*Conference on ‘the Etiquettes of Disagreement’ in Sri Lanka 1422 AH/2001.


Television Programs

*Program entitled ‘the Spiritual Aspirant’ on the Mihwar Channel (Spirituality) 30 parts.

*Program entitled ‘Al-Mizan’ on Iqra, (Thought) over 100 produced.

*Program entitled ‘the Way to God’ on Dream 2 (Spirituality) 43 produced.

*Program entitled ‘Intellectual Dialogue’ on Dream 2 and on Aqariya (Thought) 30 parts.

*Program entitled ‘the Friday Meeting’ on Dream 2 (Thought) 6 produced.

*Program entitled ‘Alive in our Hearts’ on Dream 2 (Biography of the Prophet and Description of his outward form and character).

*Program entitled ‘Journey of Faith’ on Mihwar (Spirituality).

*Program entitled ‘the World View of Islam’ with Dr. Ahmad Omar Hashem on the 1st Egyptian Channel and on Mihwar (Thought) 14 parts.

*Program entitled ‘they Love Him (i.e. God) and He Loves them’ with Sheikh Ali Abu Hasan on the Risalah Channel (Spirituality).

*Program entitled ‘For the sake of His (i.e. God’s) Love’ on Emirates channel (Spirituality and the Jurisprudence of Alms) 30 parts.

*Program entitled ‘Gathering of Mustapha’ on the Yemeni Channel (an Analytical study of the Prophet Muhammad’s Biography) 30 parts.

*Various Debates Programs: (‘Lights’ on Al-Arabia, Shariah and Life on Jazeera, ‘Hot Topic of Debate’ on Abu Dhabi TV, Cairo Today on Al-Yawm Orbit, ‘On Air’ on Safwa Orbit), and ‘Reminder’ on the Emirates Channel.

*Program on the Virtues and Characteristics of the Prophet Muhammad on the Iqra Channel.

*Program on the Biography of the Prophet Mohammed on the Dubai Channel 6 parts.

*Program entitled ‘Insinuations/Whispers’ on the Qatar Channel.


Nota Kaki Cinta Agung:

*Jika ada keluangan masa, saya akan serta terjemahan untuk artikel di atas...InsyaAllah.

Monday, November 16, 2009

Memperkasakan Gagasan PengIslaman Ilmu


Salah satu cara paling berkesan untuk menyelamatkan dunia ilmu sains sosial dari putar belit Freemason dan Illuminati ialah dengan melaksanakan Gagasan PengIslaman Ilmu.

Gagasan PengIslaman Ilmu (GPI)

Gagasan ini mula dibangunkan oleh Allahyarham Dr. Ismail Raji Al-Faruqi yang merupakan profesor Pengajian Islam di Universiti Temple, Philadelphia. Tetapi idea sebenar penggunaan istilah ‘PengIslaman Ilmu’ adalah lonjakan daripada Syed Naquib Al-Alattas dari Malaysia pada 1974.

GPI adalah satu objektif baru yang dibina oleh beberapa kelompok pemikir Islam dalam usaha mengeluarkan konsep-konsep pemikiran dan metodologi sains sosial dari konsep-konsep Barat.
Gagasan PengIslaman Ilmu memainkan peranan penting dalam usaha mendefinasikan semula ilmu-ilmu sains sosial seperti sosiologi, antropologi, psikologi, sejarah, sains politik, ekonomi dan sebagainya mengikut konsep-konsep Islam yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah.

Namun begitu, ia bukanlah suatu usaha yang mudah kerana umat Islam moden bukan setakat sudah biasa dengan konsep, pemikiran, metodologi dan pendekatan barat, malah sifat mereka juga telah ditentukan oleh asuhan pendidikan sekular moden sejak kecil.

Di universiti-universiti yang lokasinya di negara-negara Islam sekalipun, konsep barat dalam menerapkan ilmu-ilmu sains sosial sudah menjadi sebati di dalam semua fakluti-fakulti sains sosial. Bahan-bahan rujukan profesor dan pensyarah semuanya didominasi oleh buku-buku pemikiran berorientasikan konsep barat.

Kemudian, pemikiran barat itu dalam mentakrifkan hal sains sosial diwariskan pula kepada pelajar-pelajar melalui kuliah-kuliah pengajian.

Melaksanakan GPI adalah tugas yang sukar


Menurut Dr. Mohammad Omar Zubair, bekas Presiden Universiti Malik Abd Aziz;

Pendidikan adalah satu-satunya cara untuk memperolehi kebijaksanaan, tapi malangnya ideologi-ideologi Barat yang mengelirukan dan dogma kebendaan dunia sekular telah merobohkan dunia Islam.

Tambahnya lagi,

Keghairahan untuk mendapatkan kemajuan kebendaan dan intelektual dengan pantas telah menyebabkan dunia Islam menerima sistem pendidikan barat secara total dan cuba pula menggabungkannya dengan sistem pendidikan Islam.

Menurut pandangannya juga keadaan tergesa-gesa dalam mengaplikasikan sistem pendidikan barat telah menyebabkan dunia pendidikan di negara-negara Islam yang mengejar pembangunan berada dalam keadaan yang sumbang. Kesumbangan ini berlaku kerana konsep keimanan dan sekularisme adalah dua perkara yang jauh berbeza dan tidak dapat disatukan.

Kesukaran melaksanakan Gagasan PengIslaman Ilmu lebih sukar lagi apabila pihak pemerintah Islam sendiri menganaktirikan pendidikan berteraskan Islam. Pendidikan berasaskan sekular dan ilmu-ilmu akademik diberi pengiktirafan yang tinggi serta dimuliakan.

Barat mengetahui bahaya Gagasan PengIslaman Ilmu


Konsep GPI ini jika benar-benar diadaptasikan oleh pemerintah Islam di seluruh dunia, nescaya ia akan mempercepatkan proses mengembalikan semula zaman kegemilangan ilmu-ilmu masyarakat Islam zaman dahulu.

Konsep ini juga pada akhir objektifnya akan membawakan setiap manusia Muslim itu ke arah mengagungkan semulailmu-ilmu Islam kerana pada hakikatnya dalam sejarah Islam, setiap tokoh-tokoh Islam itu tidak sahaja menguasai ilmu duniawi tetapi juga alim di dalam ilmu-ilmu ukhrawi.

Namun demikian, usaha-usaha menghalang gagasan ini dari berkembang luas nampaknya dilakukan dengan drastik oleh golongan Illuminati. Pada 1986, Dr. Ismail Al-Faruqi dan isterinya, Dr. Louis Lamya telah dibunuh di rumahnya. Ramai pemerhati mengesyaki bahawa komplot pembunuhan ini didalangi oleh Jewish Defense Leage (JDL).

Sesungguhnya, pembunuhan Al-Faruqi telah membuktikan beberapa perkara tentang Gagasan PengIslaman Ilmu:

*Pembunuhan Dr. Ismail Al-Faruqi membuktikan bahawa betapa konsep GPI ini boleh membangunkan intelektual-intelektual Muslim dalam ruang metodologi Islam dengan kadar yang cepat, pantas dan ramai.

*Ia membuktikan bahawa intelektual-intelektual Yahudi dan ideologi-ideologi mereka yang berselerak di Oxford dan Harvard boleh ditewaskan oleh sarjana-sarjana Islam masa kini.

*Ia membuktikan bahawa penerapan Sistem Pendidikan Barat @ Sekular di negara-negara Islam sengaja dirancang bagi menghalang kelahiran genius-genius Ulama Muslim zaman moden.

*Ia membuktikan bahawa masyarakat Islam terkebelakang dalam segala hal hanya kerana mengamalkan Sistem Pendidikan Barat.

*Ia membuktikan bahawa Perang-Perang Dunia adalah satu ‘pakej konspirasi’ yang lengkap dalam usaha menjajah negara Islam. Negara Islam tidak hanya diserang dan dijajah bahkan pemikiran, ideologi dan kepercayaan agamanya juga diganggu-gugat melalui satu sistem aliran politik dan pendidikan yang tersusun.

*Ia membuktikan bahawa buku-buku rujukan Sains Sosial yang diimport dan dikitabkan oleh profesor-profesor universiti adalah punca kemunduran umat Islam.

*Ia membuktikan bahawa ilmu-ilmu Islam tulen seperti Fekah, Tauhid, Mantik, Adab, Nusus, Syariah dan seangkatannya memerlukan satu pintu keluar agar kehebatan ilmu-ilmu itu dapat ditampilkan. Sesungguhnya pintu itu mestilah sebuah polisi pendidikan yang mempunyai nafas Islam seperti ‘Gagasan PengIslaman Ilmu’.

Contoh PengIslaman Ilmu : PSIKOLOGI


Antara disiplin Sains Sosial yang terdapat di universiti ialah Psikologi. Disiplin ini mengkaji tentang masalah kejiwaan, pemikiran, sifat dan tingkahlaku dalam manusia. Bagi pengamal-pengamal disiplin Psikologi, mereka akan mempelajari bahawa disiplin Psikologi mempunyai mazhab-mazhab tersendiri yang mana setiap darinya terdapat pula tokoh-tokoh yang mengasaskannya.

Mazhab-mazhab itu ialah Behaviorisme, Kognitivisme, Humanisme dan Psikoanalisis. Misalnya tokoh mazhab Behaviorisme adalah John B. Watson, B.F. Skinner dan Edward Thorndike berpegang kepada prinsip bahawa setiap sifat manusia ini adalah berpunca dari pelaziman tingkah laku. Maka pelbagai penyelidikan dilakukan untuk membuktikan konsep mereka ini benar.

Menurut Dr. Louis Kamel Matikah di dalam bukunya bertajuk Readings in Social Psychology in Arab State (1970), kebanyakan ahli-ahli psikologi Muslim menghadapi masalah di dalam kajian kemasyarakatan kerana mereka telah mengguna pakai rangka penyelidikan yang sebenarnya dirangka untuk masyarakat barat.

Hasil penggunaan metodologi yang silap dan tidak berteraskan keIslaman, maka keputusan yang didapati ke atas masyarakat Islam adalah tidak tepat.

Di dalam kertas kerja bertajuk An Islamization of Knowledge Process in Psychology (1977) oleh Dr. Abd Hamid al-Hashimi, beliau mengatakan;

Hasil dari latihan yang didapati dari luar, sebilangan ahli psikologi kita menggunakan teori dan prinsip psikologi Barat di dalam bidang kajian mereka terhadap masyarakat Islam.

Sejarah tokoh Psikologi sengaja diputar belit

Di dalam kertas kerja yang sama juga, Dr. Abd Hamid mengatakan intelektual Islam lebih dahulu memperkenalkan disiplin Psikologi berbanding profesor-profesor barat. Malah kajian yang dilakukan oleh sarjana Islam klasik lebih mendalam dan menepati kehendak masyarakat Islam itu sendiri.

Beliau menegaskan bahawa walaupun Barat cuba mengaitkan pemikiran Aristotle dari Greek untuk menjana sejarah klasik Psikologi tetapi hakikatnya mereka hanya baru memperkenalkan disiplin ilmu ini sekitar 1800-an.

Tetapi umat Islam lebih mendahului disiplin ini dari barat yakni 850 tahun sebelum itu. Ini bermakna Barat hanya berjaya memperkenalkan disiplin Psikologi selepas 850 tahun umat Islam meneroka ilmu ini. Perkara ini tidak diilmukan oleh pensyarah-pensyarah Psikologi di universiti kepada pelajar-pelajar kerana sebahagian besar mereka sendiri telah taksub dan terdidik dalam mengagungkan metodologi barat.

Berikut ialah tokoh-tokoh Islam dalam disiplin Psikologi;

Abu Nasr Al-Farabi (meninggal pada 950M) - membuat kajian tentang kejiwaan masyarakat Utopia yang bertajuk Opinion of the Citizens of Utopia.

Ibnu Sina (meninggal pada 1037 M) - menulis dua kitab berkaitan psikologi dengan tajuk The Moods of Psyche dan Hints and Notice. Beliau membincangkan tekanan psikologi, perasaan-perasaan yang tersembunyi dan nyata. Beliau juga secara tidak langsung mengasaskan kajian dalam ingatan, jenis-jenis ingatan dan faktor-faktornya.

Imam Al-Ghazali (meninggal pada 1111M) - menulis karya agungnya tentang jiwa manusia dengan tajuk “Ihya Ulumuddin”.

Ibnu Al-Jawzi (meninggal pada 1201M) - menulis buku bertajuk The Intelligent. Buku ini membincangkan tentang otak, kebolehan berfikir, pemikiran, kaedah mengukur kecerdasan otak dan beberapa kes berkaitan.

Abu Bakar Muhammad Al-Qays Ibn Tufayal (meninggal pada 1185M) menulis buku bertajuk ‘Hayy ibn Yaqzan’ kemudian diterbitkan semula kitab ini dengan tajuk Hayy ibn Yakqzan: A Pioneering Psychology Study and an Islamic Masterpiece (1975). Buku membincangkan peringkat kehidupan Hayy sebagai seorang kanak-kanak, belia, lelaki muda dan orang dewasa. Ibn Tufayal juga membincangkan pelbagai fenomena psikologi Hayy seperti kasih sayang, imaginasi, hubungan sosial dan perasaannya dengan persekitaran.

Sebelum Gagasan PengIslaman Ilmu diperkenalkan lagi, terdapat usaha-usaha dari beberapa sarjana Islam untuk mengIslamkan ilmu secara individu. Antara sarjana Islam yang mengutarakan idea itu ialah Dr. Fuad Al-Ahwani di dalam bukunya yang bertajuk Psychological Studies by Classical Muslim Scholars (1963).

Dr. Fuad Al-Ahwani menyatakan bahawa akan menubuhkan satu disiplin baru di dalam kurikulum pendidikan yang dipanggil ‘Psikologi Islam’.

Kesimpulan

Gagasan PengIslaman Ilmu adalah satu mandat yang amat sempurna dalam menghakis aliran sekular di dalam disipilin-disiplin ilmu Sains Sosial di universiti. Ia juga merupakan satu senjata pemikiran yang ampuh unttuk mengeluarkan umat Islam dari kepompong bekung sekularisme pendidikan.

Amat malangnya, pelancaran gagasan ini dapat dihidu awal oleh golongan Illuminati. Mereka lebih cepat mengenalpasti kesan-kesan jangka panjang hasil daripada perlaksanaan gagasan ini. Bukan setakat mengenalpasti, mereka juga dapat menyekat cahaya gagasan ini dari menyinari sarjana-sarjana Islam di seluruh dunia.

Namun, ia bukanlah bermakna sarjana Islam berputus asa dengan sekatan Illuminati itu …..

Wallahu’alam.

Nota Kaki Cinta Agung:

*Sumber:ibnuyaacob.com

Friday, November 13, 2009

Hak Seorang Umat Kepada Rasulullah S.A.W.


Bismillahirrahman Ar-rahim...
Assalamualaikum warahmatullah dan dan salam sejahtera kepada semua pengunjung blog ini.Alhamdulillah, akhirnya sampai jua ke tanahair walaupun banyak betul dugaan sebelum sampai.Berbanding Mesir, suasana di kampung halaman ternyata jauh berbeza...tenang dan sedikit sebanyak menghilangkan keletihan semasa pulang.Musim tengkujuh mula mengambil alih tempat dan ramalan kaji cuaca menyatakan hujan lebat akan menyusul pada Ahad ini.

Cukup setakat itu untuk pembuka bicara.Untuk artikel pertama di Malaysia, saya ingin berkongsi dengan sidang pembaca tentang hak-hak kita, umat Islam terhadap junjungan besar Rasulullah S.A.W.Antara hak-hak yang patut ditunaikan oleh umat Islam kepada Baginda S.A.W adalah:

1-Beriman kepada Baginda S.A.W.Beriman dengan segala apa yang Nabi S.A.W sampaikan kerana setiap pertuturan Nabi S.A.W adalah wahyu dan benar.Dan mustahil seorang Nabi itu berbohong.

2-Mengasihi Baginda S.A.W. melebihi kasih kepada yang lain.Kasih sayang seorang umat Baginda S.A.W menjadi tanda kepada kemanisan iman seseorang itu sebagaimana yang dinyatakan oleh Baginda S.A.W. tentang tanda-tanda orang yang mendapat halawatul iman iaitu Allah dan Rasulullah lebih dia cintai daripada selainnya.Antara cara untuk menunjukkan kecintaan kepada Baginda S.A.W. adalah dengan melaksanakan semua perintah dan menjauhi larangannya kerana segala perintah dan larangan itu datang daripada Allah.Selain itu, mengamalkan sunnah Baginda S.A.W. menjadi tanda cinta kepada Rasulullah S.A.W.Allah berfirman:"sekiranya kamu mencintai Allah maka ikutlah aku...".Berselawat kepada Baginda Rasul juga menjadi tanda cinta umat kepada Nabi dan dijanjikan dengan ganjaran yang besar kepada orang berselawat.Selawat menjadi rukun kepada khutbah dan sembahyang pada tahiyyat akhir.

"Sampaikan Salamku Pada Nabi Ye?"
Pagi Jumaat tadi, saya menonton rancangan Tanyaustaz terbitanTV9 yang dikelolakan oleh Ustaz Zahazan.Satu persoalan yang menarik daripada seorang pemanggil berkaitan masalah menyampaikan salam kepada Baginda Rasul S.A.W kepada orang yang hendak ke Mekah dan Madinah.Ustaz Zahazan menjawab bahawa dengan cara berselawat pun sudah memadai.Apabila seseorang berselawat ke atas Nabi S.A.W., Allah Ta'ala akan mengembalikan roh Nabi serta merta untuk menjawab salamnya.Wallahu alam.

Rasanya setakat itu sahaja untuk pembuka tirai kali ini.Marilah kita sama-sama berdoa supaya Allah Ta'ala memberikan cinta kepadaNya dan Rasulullah S.A.W.Wassalam(^^)

Nota Kaki Cinta Agung:
*Daripada Anas bin Malek R.A diriwayatkan bahawa telah bersabda Rasullullah S.A.W. yang bermaksud:"hiasilah tempat-tempat pertemuanmu dengan membaca selawat untukku.Sesungguhnya selawatmu untukku itu menjadi sinar di hari Kiamat.."