Sunday, March 29, 2009

Soal Hati 3

“ kita sering mahukan hari yang cerah, tapi Allah lebih mengetahui, hakikatnya hujan perlu diturunkan...kita sering inginkan keseronokan jauh sekali kesusahan, tapi Dia lebih mengtahui, kesusahan itulah yang mengajar erti kehidupan...kita sering inginkan ketenangan, hakikatnya diri ini penuh dosa dan kesilapan...semua itu bukan hukuman, tapi sebagai tanda kasih sayang Allah agar kita lebih tabah...”

Nota Kaki Cinta Agung:

*Kita merancang dan Allah merancang, tapi perancangan Allah tu lebih baik.

*Kerana nafsu jiwa merana, kerana agama kita berjaya…

Sayonara……

Monday, March 23, 2009

Zikrayaati@Kenanganku....

Gambar kegemaranku(sume posing maut ....huhu)

Belakang rumah...(kalau perhati betul-betul, ada landasan kereta api kat situ...)

Main futsal tahun lepas...

Kat Bukit Sinai...(mase ni nak turun bukit dah...)


Gambar ni masa kelas Qawaid Fiqh dan tu Lecturernya(ambik gambar curi....)

Teka aku kat mane??

Ni kat Maarod Kitab@Ekspo Buku 2009,Cairo(dalam bulan dua baru ni...loteh!!!)

First time naik unte.....huhuhu

Perpustakaan di Iskandariah(jalan2 bukan bace buku pun...)

Akhirnyaku tawan Bukit Thur Sinai...

Bertabirkan Laut Mediteranian, Ra'sul Bahri

Peace!!!!(^-^)v

Tu sebahagian gambar-gambar sepanjang Cinta Agung duk kat Mesir.Nak upload sume, susah pulak..huhuh.Ila Liqa'....

Nota Kaki Cinta Agung:
*Segala aksi posing dalam gambar di atas dilakukan secara sukarela daripada penulis sendiri..huhu

Saturday, March 21, 2009

Otak Melayu

Bismillahirrahman Ar-rahim….

Maaf, tajuk entri kali ini agak kasar bunyinya ‘Otak Melayu’.Kenapa dengan otak orang Melayu?Antara jenis-jenis otak Melayu;

1- Mungkir janji

2- Nak cepat senang tanpa usaha yang berbaloi

3- P.H.D

4- Suka berhibur

Itulah sebahagian jenis-jenis popular otak Melayu.Dulu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohammad pernah mengeluarkan satu kenyataan:… “Melayu mudah lupa” .Semua orang melenting.Tapi, itulah realitinya.

Ulasan Otak Melayu

1- Mungkir janji;

Orang Melayu kita ini, bila berjanji selalu mungkir.Yang paling ketara yang berkaitan dengan masa.Contohnya, mesyuarat.Janji pukul 8.00 pagi tapi mula pukul 9.00 pagi.Yang peliknya, semakin besar jawatan yang disandang semakin ‘besar kepala’nya.Sepatutnya,mereka patut menjadi contoh kepada anak buah mereka.Kesannya, banyak urusan terabai, menyusahkan orang lain dan mutu kerja tidak memuaskan terutamanya bila berprogram.Pepatah Melayu menyebut;… “Lembu dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janjinya”.Islam amat memandang berat dalam urusan perjanjian dan diantara tanda orang Munafik adalah apabila berjanji dia mungkiri.

2- Nak cepat senang;

Satu lagi ciri Otak Melayu iaitu hendak cepat kaya tapi usaha….Contohnya, Skim Cepat Kaya dan yang sewaktu dengannya. Sebahagian orang Melayu sanggup melabur dalam Skim Cepat Kaya semata-mata untuk mendapatkan kekayaan sekelip mata. “ Manalah tahu dapat durian runtuh?”, katanya.Itu pun kalau durian itu runtuh kalau tak….?Kesannya, malas bekerja dan kalau bekerja pun kurang produktiviti.Islam menggalakkan penganutnya untuk berusaha untuk mendapatkan rezeki.Sebaik-baik pekerjaan adalah dengan usaha sendiri iaitu dengan berniaga.Nabi S.A.W pernah bersabda bahawa 9 /10 keuntungan diperoleh dengan perniagaan.Pada masa sekarang, separuh daripada ekonomi dunia dikuasai oleh Bangsa Yahudi Laknatullah.Kita, umat Islam begitu jauh ketinggalan.

3- P.H.D ;

Apa maksud P.H.D.?Bukannya gelaran Doktor Falsafah tetapi Perasaan Hasad Dengki.Masa kecil dulu, Cinta Agung pernah tengok satu drama Melayu tajuknya P.H.D.Barah hasad dengki di dalam masyarakat kita semakin menular.Contoh, peniaga A dan peniaga B.Bila perniagaan A semakin maju dan perniagaan B sebaliknya, mulalah si B ni gelisah.Akhirnya, santau menjadi pilihan.Kesannya, akidah rosak, hubungan dengan orang menjadi ‘tawar’ dan menyusahkan orang lain.Di dalam Islam,perasaan dengki dibenarkan di dalam beberapa perkara contohnya dengki dalam mencari ilmu, membuat kebaikan sebagaimana hadis Nabi Muhammad S.A.W. yang bermaksud: “Jangan hasad kecuali pada dua perkara; Pertama, seorang lelaki yang Allah berikan kepadanya harta dan diinfakkan untuk kebaikan.Kedua, seorang lelaki yang Allah berikan kepadanya ilmu, dengan ilmu tersebut dia mengajar orang lain dan menghukum sesuatu perkara dengan ilmunya.”Wallahu alam.

4- Suka berhibur;

Satu budaya yang kurang sihat yang sedang melanda masyarakat kita sekarang ialah budaya hedonisme iaitu budaya hiburan yang melampau.Masyarakat kita disogok dengan pelbagai rancangan hiburan.AF, Raja Lawak, Jozan, drama-drama,dan nyanyian menjadi pengisi slot saluran televisyen.Apa manfaatnya rancangan tersebut dalam memberi ilmu dan membangunkan umat? Program agama dan program ilmiah disisihkan.Bangsa lain berlumba-lumba untuk meningkatkan taraf hidup mereka tapi bangsa kita…?Kesannya, tidak mustahil orang Melayu akan merempat di bumi sendiri. Bak kata Raihan;

“Berhibur tiada salahnya,

kerna hiburan itu indah,

hanya pabila salah memilihnya,

membuat kita jadi bersalah…”

Rumusan

Satu prinsip yang perlu ada pada setiap orang adalah “Semua orang pernah buat salah dan silap tapi berilah peluang kepada mereka untuk memperbaiki kesilapan itu”. Semoga artikel kecil ini menjadi pemangkin kepada perubahan kita sebagai orang Melayu lagi beragama Islam.Tapi ingat, bangsa tidak memberi apa-apa saham untuk kebahagiaan di dunia dan Akhirat.Yang penting agama Islam itu sendiri.Mulianya suatu bangsa itu kerana Islam dan hinanya sesuatu bangsa itu kerana meninggalkan Islam.Sama-sama kita renungkan.Wallahu Alam.


Nota Kaki Cinta Agung;

*Artikel ini bukan untuk menghentam sesiapa tapi untuk kebaikan semua.

*Pepatah ada mengatakan:"Siapa yang makan cili, dialah yang merasa pedasnya"...Erm, betul ke?Kalau silap, tolong perbetulkan.

Friday, March 13, 2009

Kenali Nabimu

Mari kita bercerita
Tentang nabi kita
Agar engkau kenal nabimu sendiri
Shallallahu ala Muhammad
Shallallahu alaihiwassallam
Ayahnya Sayyid Abdullah
Ibunya Siti Aminah
Bangsa quraisy dari Bani Hasyim
Nasabnya hingga ke Nabi Ibrahim
Baginda yatim piatu
Tiada ayah tiada ibu
Seorang anak yang tidak pernah
Bermanja pada ibu dan ayahnya
Dia adalah makhluk yang pertama dan utama
Yang paling dicintai TuhanYang diberi nama Nur Muhammad
Dari Nur Muhammad inilah
Seluruh yang ada diciptakan
Syurga neraka dunia akhirat
Manusia dan lain-lainnya
Dia adalah Nabi yang diisrak dan dimi'rajkan
Mukanya laksana bulan purnama
Karena cahayanya yang terang
Hamba Allah yang paling bertaqwa
Dan paling takut dengan Tuhan
Sangat tahan menerima ujian
Yang berbagai-bagai keadaan
Karena itulah dipanggil Habibullah
Penghulu para Rasul para Ambia
Penghulu seluruh orang yang bertaqwa
Imam seluruh manusia
Nabi mempunyai akhlak yang paling mulia
Terutama kasih sayangnya kepada manusia
Tawadhu merendah diri pakaian peribadinya
Karena akhlaknya dapat pujian dari Tuhannya
Dia sangat suka meminta maaf dan memberi maaf
Kejahatan orang dibalas kebaikan
Satu perbuatan yang luar biasa
By;Qatrunnada

Sunday, March 1, 2009

Uji Diri 2

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Erm, kali ini Cinta Agung nak test sahabat-sahabat.Caranya mudah, kamu semua hanya perlu ikut arahan yang ada pada rajah di atas.Apa yang terjadi?Ok, selamat mencuba....ila liqa'
(^ -)v.

Wassalam