Wednesday, March 12, 2008

Pekeliling Keselamatan Terkini PMRAM


Friday, March 7, 2008

Pihak Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) memandang berat terhadap kes-kes samun, kecurian dan peras ugut bersenjata yang menimpa sebahagian mahasiswa Malaysia sejak akhir-akhir ini. Sebahagian kes mengakibatkan kecederaan tubuh badan dan luka kesan daripada peras ugut bersenjata. Oleh itu, PMRAM meminta seluruh ahli agar lebih berhati-hati dalam memastikan tidak berlaku sebarang perkara yang tidak diingini hasil daripada kecuaian para pelajar.

Para mahasiswi Malaysia khususnya diminta agar TIDAK KELUAR PADA WAKTU MALAM tanpa ditemani oleh beberapa pelajar lelaki (musyrif) demi mengelakkan berlakunya kejadian yang tidak diingini seperti rogol dan bunuh.

Oleh itu, sebagai langkah menjaga keselamatan diri individu ahli PMRAM di semua peringkat, pihak PMRAM mengharapkan setiap individu mengambil berat terhadap perkara-perkara berikut:-
1. Mahasiswi tidak dibenarkan sama sekali berada di luar rumah bermula dari waktu maghrib sehingga keesokan harinya. Sekiranya mahasiswi terdesak untuk keluar pada waktu malam, mereka wajib ditemani oleh beberapa orang pelajar lelaki (musyrif) yang ditetapkan oleh BKAN / DPM.

 . Memastikan rumah anda berkunci dari dalam sebelum anda tidur. Ini kerana ada beberapa percubaan untuk menceroboh rumah pada waktu malam ketika para pelajar sedang nyenyak tidur.

3. Dilarang membawa masuk warga arab tempatan atau asing ke dalam asrama BKAN atau rumah sewa demi keselamatan diri dan harta benda masing-masing.

4. Para mahasiswa digalakkan membawa tongkat semasa berada di luar rumah pada waktu-waktu yang sunyi seperti pada waktu malam dan selepas subuh. Ini sebagai persediaan untuk keselamatan diri jika berlaku sebarang kemungkinan yang tidak diingini.

5. Jangan melayan sebarang sapaan dan panggilan daripada bukan warga Malaysia yang tidak dikenali. Sebahagian kes peras ugut bersenjata berlaku apabila para mahasiswa pergi menemui orang asing yang memanggilnya dan menyapanya.

6. Berhati-hati dengan orang berkulit hitam. Kes seorang pelajar lelaki yang dipukul di Hayyu `Asyir selepas solat Subuh dan kes seorang pelajar lelaki yang digertak dengan sebilah pedang di Hayyu Zuhur adalah melibatkan beberapa orang lelaki berkulit hitam.

7. Jangan melalui lorong-lorong gelap. Kebanyakan kes ugut bersenjata berlaku di lorong-lorong gelap yang dilalui oleh para pelajar.

8. Jangan mempamirkan barang-barang berharga anda di hadapan orang Arab seperti telefon bimbit, duit dan laptop.

 . Para mahasiswa digalakkan agar menaiki teksi dan duduk di bahagian belakang. Ini bagi memastikan anda dapat sampai terus ke pintu rumah dan mengelakkan sebarang kemungkinan yang tidak diingini sewaktu anda berada di dalam teksi.

10. Tidak dibenarkan sama sekali mengambil wang di bank atau mesin-mesin ATM pada waktu malam. Para pelajar diminta agat tidak berseorangan semasa mengambil wang.

 1. Jangan membawa wang yang banyak sewaktu anda berada di luar rumah.

12. Pelajar lelaki yang menjadi peneman para siswi (musyrif) pada waktu malam tidak digalakkan berseorangan. PMRAM menggalakkan bilangan para pelajar yang menjadi musyrif adalah lebih dari seorang dan membawa tongkat.

 3. Para mahasiswa tidak digalakkan berkopiah pada waktu malam. Ini adalah bagi mengelakkan kita daripada dikenali sebagai mahasiswa Malaysia kerana kopiah adalah identiti pelajar lelaki Malaysia.

14. Utamakan nyawa anda sekiranya anda diperas ugut sama ada anda diacu dengan senjata atau tidak. Serahkan segala kepunyaan anda kepada penjenayah sekiranya keadaan terlalu mendesak. Jangan melawan.

15. Sekiranya anda berjaya melepaskan diri daripada penjenayah, sila menjerit agar dapat didengari oleh masyarakat setempat. Antara contoh jeritan adalah seperti berikut:

· النَّجْدَة !

· حَرَمِيّ !

· الْحَقُوْنِيْ !

· Help me!

· Tolong!

16. Sila simpan nombor-nombor berikut di dalam telefon bimbit anda. Hubungi pemilik-pemilik nombor berikut sekiranya perlu.
Presiden PMRAM 010-5839069
BKTD PMRAM 011-2356361


 on Hayyu Sabi'

· YDP KPP (Perlis) 010-3960323

· YDP BKKIMM (Melaka) 010-6198564

· YDP KPKM (Kelantan) 010-2960431

· YDP KPIPM (Perak) 010-6563771

· YDP BKPPPM (P.Pinang) 010-5041230


Zon Hayyu Thamin

· YDP BKPJM (Johor) 010-6109675


Zon Asyir

· YDP MKKK (Kedah) 010-7617653

· YDP BKAKLM (K.L) 010-5470398

· YDP BKMIP (Pahang) 016-1921690

· YDP KPT (Terengganu) 010-5007486

17. Berikut adalah tempat-tempat bahaya yang pernah berlaku kejadian samun dan ugut bersenjata.

a) Suq Sayyarat Hayyu `Asyir.

b) Hayyu Zuhur.

c) Bawwabah 2 dan 3, Hayyu `Asyir.

d) Mahattoh Gami', Hayyu `Asyir.

e) Syari' al-Bukhari, Akhir Mahattoh Hayyu Sabi'

f) Hadiqah (kawasan lapang) yang berada di `Agiba Petrol (berdekatan dengan Rumah Negeri Sembilan dan Rumah Kelantan)

g) Kawasan yang berdekatan dengan Masjid Musa Ibnu Nusair

h) Hadiqah Dauliyyah.


Dikeluarkan oleh:

Jabatan Setiausaha Agung PMRAM 2007

Sumber - http://www.pmram.org/

No comments: