Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan Kareem

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih

Assalamualaikum warahmatullah wa barakatuh dan salam ramadhan diucapkan kepada semua sahabat. Alhamdulillah, pada tahun ini kita diberi peluang oleh Allah Ta'ala untuk bertemu dengan Ramadhan.

Ramadhan baru sahaja membuka tirainya sebagai satu kemuliaan dan peluang yang diberikan Allah kepada umat Nabi Muhammad S.A.W. Di sini, saya akan nyatakan beberapa hadis-hadis berkaitan Ramadhan;

1- Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. bersabda: "Apabila datangnya Ramadhan maka akan dibuka pintu syurga, ditutup pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan"
(Hadis riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)

2- Nabi s.a.w. bersabda maksudnya : "Sesiapa yang berpuasa (siyam) Ramadhan dengan penuh iman dan mengharap pahala, diampunkan baginya dosanya yang telah lalu". 
(Riwayat al-Bukhari). 

3- Sabda Nabi s.a.w. maksudnya : "Sesiapa yang qiyam Ramadhan dengan penuh iman dan mengharap pahala maka diampunkan baginya dosanya yang telah lalu". 
(Riwayat al-Bukhari)

Daripada kedua-dua hadis ini dapat kita simpulkan dua perkara penting dalam ibadat puasa iaitu;
Siyam iaitu kewajiban menunaikan ibadah puasa Ramadhan. Ibadah puasa bukan sahaja tertumpu kepada menjaga diri daripada makan, minum dan perkara yang membatalkan puasa(ibadah lahiriah) malah orang yang berpuasa itu juga patut menjaga dirinya daripada perkara yang membatalkan pahala puasa itu sendiri(ibadah batiniah).

Qiyam; apakah maksud qiyam Ramadhan? Ia difahami sebagai melakukan ibadah pada bulan Ramadhan termasuk ibadah sunat pada malam hari. Maka solat sunat Terawih termasuk dalam erti qiyam Ramadhan.

Wallahu alam.(@;@)

Cinta Agung
1 Ramadhan 1431 Hijrah 
Balai Besar,
Dungun, Terengganu.

No comments: