Friday, January 8, 2010

Sedikit Dan Berkualiti

Bismillahirrahman Ar-rahim...


Assalamualaikum warahmatullah. Alhamdulillah, sekali lagi kita dapat bertemu dalam laman maya ini untuk saya berkongsi ilmu. Pada hari Jumaat yang mulia ini, marilah kita baca dan renung satu hadis Nabi S.A.W. yang bermaksud:

"Dari Aisyah Radiallahuanha telah berkata ia, telah bersabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam: Sebaik-baik amalan kepada Allah Subhanahu Wata'ala adalah perbuatan yang dikerjakan secara berterusan walaupun sedikit". (Hadis riwayat Al-Imam Muslim)."

Keterangan hadis:
1- Hadis di atas merujuk kepada kepentingan ISTIQAMAH di dalam beramal. Ramai yang boleh beramal tetapi berapa ramai yang boleh beristiqamah dalam beramal. Nabi Shallahu alaihi wassalam juga pernah bersabda: " Katakanlah: Aku telah beriman kemudian beristiqamahlah ".

2- Satu kata-kata yang baik untuk direnungkan:
  
" Beramal bukan untuk mencari KARAMAH tetapi untuk melahirkan ISTIQAMAH "

3- Islam mementingkan kebaikan kepada penganutnya dan tidak membebankan dengan perkara yang tidak mampu dilakukan oleh mereka. Satu kaedah fiqh menyebutkan " Addoror yuzal " bermaksud Kemudaratan itu dihilangkan. Di samping itu, Islam juga menitikberatkan soal kualiti dalam suatu pekerjaan supaya natijah yang keluar daripadanya adalah sesuatu yang baik. Allah suka kepada perkara yang baik.

Wallahu alam.


Nota Kaki Cinta Agung:
* Dalam beramal, biarlah sedikit asal diberkati Allah daripada banyak yang memudaratkan. Kalau banyak dan istiqamah lagi baik(^^).
* Semoga Allah menjadikan kita orang yang istiqamah dalam beramal...amin!
* Alhamdulillah dapat juga menulis walaupun bahan cukup2 je (sekodar). Maaf atas kesilapan!

No comments: