Wednesday, October 31, 2012

Soal Hati 17: Berjiwa Besar Dengan Memaafkan Orang Lain

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih

Assalamualaikum warahmatullah kepada sahabat-sahabat pengunjung blog Cinta Agung ini, semoga dalam 'afiat was salamah. Sudah lama jari-jemari dan otak tidak di'asah' dengan menulis. Hendak mula menulis balik terasa kekok. Baiklah, mari kita mulakan dengan BISMILLAH...

Sikap Pemaaf

Apabila bergelar manusia, maka mereka tidak ada sifat maksum sebagaimana para Anbia' dan Mursalin. Pasti di sana ada kesilapan dan kekhilafan yang dilakukan sama ada kesalahan terhadap Allah Ta'ala (dengan meninggalkan suruhanNya atau melakukan laranganNya) ataupun sesama manusia. Apabila kesalahan atau istilah mudahnya "dosa" itu dilakukan terhadap Allah, maka manusia diseru untuk bertaubat dan pintu taubat ini sentiasa terbuka selagi manusia tidak meninggal dunia. Manakala, jika kesalahan itu terhadap manusia lain maka mereka dituntut untuk mengaku kesilapan tersebut dan meminta maaf. 

Bagi 'mangsa', memaafkan kesalahan orang lain terhadap dirinya mungkin agak sukar tapi sebenar sifat pemaaf itu dituntut oleh Islam bahkan merupakan sikap mulia dan menunjukkan seseorang itu berjiwa besar. Dalam buku, Forgive for Good [Maafkanlah demi Kebaikan], Dr. Frederic Luskin menjelaskan sifat pemaaf sebagai resepi yang telah terbukti bagi kesihatan dan kebahagiaan.
Buku tersebut memaparkan bagaimana sifat pemaaf mewujudkkan keadaan baik dalam fikiran seperti harapan, kesabaran dan percaya diri dengan mengurangi kemarahan, penderitaan, lemah semangat dan stres. Menurut Dr. Luskin, kemarahan yang dipelihara menyebabkan seseorang itu nampak berkarisma.

Kelebihan Bersikap Pemaaf

Di dalam Al-quran, terdapat begitu banyak ayat-ayat tentang sifat yang mulia ini. Antaranya ialah;

1-Mendapat keampunan daripada Allah SWT.

وَلۡيَعۡفُواْ وَلۡيَصۡفَحُوٓاْ‌ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغۡفِرَ ٱللَّهُ لَكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ
"..hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani". (An-Nuur [24] : 22)
2-Mendapat redha Allah SWT.
فَمَنۡ عَفَا وَأَصۡلَحَ فَأَجۡرُهُ ۥ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّهُ ۥ لَا يُحِبُّ ٱلظَّـٰلِمِينَ
"...sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah(atas tanggungan Allah dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim". (Asy-Syura [42] : 40).
Allahu 'alam 

Nota Kaki Cinta Agung:
*Hujjatul Islam, Imam Ghazali r.a memberikan tips/panduan untuk memadamkan api kemarahan iaitu;
1-Apabila marah hendaklah menyebut lafaz Ta'awuz "أعوذ بااله من الشيطان الرجيم"
2-Apabila marah itu muncul ketika berdiri, maka hendaklah tukar posisi ketika itu kepada duduk, jika duduk hendaklah berbaring.
3-Orang sedang marah digalakkan berwuduk kerana marah itu sifatnya daripadanya api maka sejukkanlah ia dengan air wuduk.

*Lafaz minta maaf yang mungkin kita biasa gunakan:
-Maaf deh (Melayu-Terengganu)
-I'm sorry (Inggeris)
-أنا آسف (Arab)
-Gomen'nasai/ごめんなさい (Jepun) @@









No comments: