Saturday, June 2, 2007

CINTA: Untuk siapa?

Dari Abdullah ibn Mas'ud r.a, Nabi Muhammad SAW bersabda:"Seseorang itu adalah bersama orang yang ia kasihi."
Huraian hadith:
1- Sesungguhnya cinta dan kasih adalah anugerah Allah Ta'ala.Manusia yang tidak mempunyai cinta dan kasih kepada seseorang seolah-olah hidupnya tidak sempurna.

2- Namun, perasaan kasih dan cinta ini perlulah diletakkan kepada orang yang sepatutnya.Ini adalah kerana perasaan tersebut akan menyebabkan kita sentiasa ingin mengambil hati orang dikasihi itu dan seterusnya melaksanakan segala permintaannya.

3- Sekiranya seseorang itu meletakkan cintanya yang tertinggi kepada artis pujaan, maka dia akn menjadikan artis tersebut sebagai idola.Maka setiap perlakuan dan percakapan akan cuba dikuti dan dicontohi.Namun, sekiranya perasaan cinta yang tertinggi itu diberikan kepada Rasulullah SAWdan sahabat-sahabat baginda, maka alangkah gembiranya dia kerana akan dibangkitkan di hari kiamat bersama-sama dengan golongan ini.

4- Di dalam kitab 'Aun Ma'bud, dalam menafsirkan hadith tersebut, penulis menjelaskan bahawa sesiapa yang mengasihi sesuatu golongan dengan ikhlas, ia akan dihimpunkan bersama mereka.Sekalipun amalan tidak menyamai mereka, tetapi hatinya telah
mendekati.Kemungkinankasih sayangnya akan melakukan amalan yang sama.

5- Benarlah apa yang dinyatakan itu kerana setiap individu cenderung untuk mengikuti setiap langkah orang yang dikasihinya.Sekiranya dia menyintai Rasul, maka jejak Rasul pastinya akan diikutinya.

6- Kesimpulannya, sekiranya kita mengakui bahawa Rasulullah adalah orang yang paling kita kasihi, marilah kita buktikan kecintaan kepada Baginda dengan melaksanakan segala suruhan dan meninggalkan segala larangannya.InsyaAllah kita akan dibangkitkan bersama Bginda di akhirat kelak.Amin.....

"Orang yang mencintai mencari keredhaan kekasihnya///cintaku ingin menemui kekasih,
Dua mata hatinya sentiasa memandang kekasih///hati itu kenal dan melihat Tuhannya,
Redha hati bila kekasih berdekatan selalu///tidaklah jauh seperti orang yang mahukan selainnya"
Wallahu 'alam

No comments: