Wednesday, January 27, 2010

Soal Hati 13: Belajar Sambil Mengajar


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani


" Sebaik-baik kamu adalah orang belajar Al-Quran dan mengajarkannya kepada orang lain "
 

Assalamulaikum dan salam kesejahteraan kepada sidang pembaca dan pengunjung blog Cinta Agung. Alhamdulillah wa syukrulillah atas taufiq dan hidayah daripada Allah, semoga kita semua sentiasa didalam taufiq dan hidayahNya. Setiap kali selesai solat Subuh dan Maghrib, biasanya saya membaca ayat-ayat cinta daripada Allah Ta’ala. Saya cuba me‘wajib’kan diri untuk membaca 4 maqra’ setiap hari dan menghabiskan satu juzu’ dalam masa dua hari dengan izin Allah jua. Anda juga mungkin ada cara tersendiri untuk menghabiskan bacaan Al-Quran. Semoga usaha anda dan kita semua diredhai Allah hendaknya.

Seusai sembahyang Maghrib semalam, saya mengambil peluang untuk membaca beberapa untaian hadis daripada Sayyiduna Rasulullah S.A.W. kepada ahli keluarga. Hadis-hadis tersebut berkaitan dengan ayat-ayat yang saya baca di dalam surah Al-Imran. Antaranya, hadis berkenaan lafaz Penghulu Segala Taubat yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari R.A dan hadis, perkara yang menyebabkan ramai manusia masuk Syurga dan ramai masuk Neraka. Hadis itu berbunyi:

Nabi S.A.W. telah ditanya berkaitan perkara yang menyebabkan ramai manusia masuk Syurga. Lantas Baginda bersabda: “Ketaqwaan kepada Allah dan berakhlak mulia”. Dan Nabi S.A.W. telah ditanya berkaitan perkara yang menyebabkan ramai manusia masuk neraka. Lalu Baginda S.A.W. bersabda: “Mulut dan kemaluan”. Telah diriwayatkan oleh Iman Tirmizi dan beliau berkata Hadis Hasan Sohih.

Saya terangkan hadis itu secara ringkas supaya dapat difahami dengan jelas oleh mereka. Saya mengambil pendekatan ini untuk belajar sambil mengajar dan menjinak-jinakkan ahli keluarga dengan pengisian ilmu sekadar yang termampu. Pada awalnya, saya berasa agak janggal dan segan tetapi saya memberanikan diri untuk mencuba. Mudah-mudahan usaha ini tidak berhenti setakat itu sahaja.    

Perkongsian ini diharap menjadi renungan dan semangat untuk kita untuk meneruskan kesinambungan hidup dalam beragama dan menjadikan institusi keluarga sebagai medan dakwah yang pertama, insyaAllah. Apa yang baik itu datang daripada Allah manakala yang buruk itu datang daripada diri yang lemah ini. Wallahu ‘alam


Nota Kaki Cinta Agung:
*Mohd Khairul Hafiz Husin-Khamis, 1.43 Pagi   

2 comments:

Muhammad Hanafi said...

masyaALLAH sheikh skang nie,dan banyak mengarang nie,nanti leh tunggu kitab yang nta karang tuh..bila balik msia?

Muhammad Hanafi said...

seikh,nak mintak no hp nta...balik skang nie duk buat ape?tak pernah jumpe pun...