Sunday, June 14, 2009

Sampaikan Walau Satu Ayat

Bismillahirrahman Ar-rahim...

Assalamualaikum warahmatullah kepada semua pembaca.Alhamdulillah, hari selesai satu subjek untuk exam fasa terakhir ni iaitu Al-Quran.Cuma sekarang menunggu seminggu lagi untuk Syafawi(Oral test).Semoga Allah memudahkan urusanku dan sahabat-sahabat semuanya.Hari ini, Cinta Agung ingin membawa sahabat-sahabat untuk mengisi diri dengan satu hadith.Tapi sebelum itu, marilah kita sedekahkan Al-fatihah kepada Syeikh Fathi Yakan, seorang pejuang dan pendakwah yang terkenal yang telah kembali ke rahmatullah.Moga rohnya ditempatkan bersama-sama para Nabi, Syuhada dan orang soleh.Amin....

Baik, hadith yang ingin saya kemukakan kali ini berbunyi;


Ballighuu 'anni walau ayat...
Bermaksud:
"Sampaikanlah oleh kamu daripadaku walaupun satu ayat..."
Berdasarkan hadith ini, para ulama mengatakan terdapat 3 perkara penting di dalamnya iaitu:
1-Taklifan iaitu satu bebanan yang berupa kewajiban kepada individu yang beragama Islam untuk menyampaikan risalah Nubuwwah.Lafaz 'amr(perintah) iaitu " Ballighuu "di dalam hadith tersebut membawa hukum wajib.Di dalam Usul Fiqh, lafaz perintah membawa kepada hukum wajib selagimana tiada qorinah@ tanda yang mengubah hukum wajib tersebut kepada hukum-hukum lain.
2-Tasyrifan iaitu kemuliaan kepada mereka yang memikul tugasan menyampaikan Islam kerana kerja-kerja menyampaikan Islam merupakan kerja para Nabi-Nabi Alaihimussolatu Wassalam.Hal ini dapat kita lihat melalui penggunaan lafaz " 'anni " bermaksud daripadaku menuju kepada batang tubuh Nabi S.A.W. yang mulia.
3-Takhfifan iaitu suatu keringanan kepada umat Nabi Muhammad S.A.W. untuk menyampaikan dakwah Islam setakat yang termampu.Nabi S.A.W. menggunakan lafaz " walau ayat "merujuk kepada keringanan ini.
Jadi kesimpulannya, tugas menyampaikan dakwah Islami merupakan tugas yang wajib dilaksanakn oleh umat Islam tidak mengira kerjaya yang diceburi.Sekiranya tidak mampu untuk melaksanakan sepenuhnya tugas itu, buatlah sekadar yang termampu.Satu kaedah ada menyebut:"Setiap apa yang tidak diketahui semuanya, janganlah ditinggalkan semuanya".Wallahu 'alam.
Nota Kaki Cinta Agung:
*....(^^)v....selamat membaca!!!

No comments: