Tuesday, June 9, 2009

Soal Hati 5:Menutup Mata Selamanya(-,-)


Bismillahirrahman ar-rahim...

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua.Kaifa haalukum?Moga sihat dan didalam naungan Allah hendaknya.Allah....ingatkan nak update blog Cinta Agung ni tapi tak dapat pulak.Bahan dah ada cuma program Microsoft Word pula tak ada kat Pc ini.Terkilan betul....Jadi entri kali ini sekadar luahan hati dan Cinta Agung bagi nama "Soal Hati 5:Menutup Mata Selamanya".

Berita Kematian

Tengah-tengah termenung, teringat pula beberapa mesej yang Cinta Agung dapat minggu ni.

Mesej 1: Hari Sabtu baru ni, satu mesej daripada Ibu.Katanya, suami kepada sepupu saya telah meninggal dunia akibat penyakit lelah.Seingat Cinta Agung, perkahwinan mereka baru 3 tahun lebih dan dikurniakan seorang anak perempuan.

Mesej 2: Malamnya pula, us Wadi bagi tahu, Baba Husin Siraji yang berasal dari Thailand telah meninggal dunia di Makkah.

Mesej 3: Hari ini, dapat lagi satu mesej daripada seorang teman melalui Yahoo Messenger.Katanya Us Wan Salimi, graduan U. Al-Azhar Dumyat telah meninggal dunia semalam akibat pendarahan di kepala kesan kemalangan beberapa bulan yang lalu.

Kematian dan Kehidupan Sebagai Ujian

Allah telah berfirman: "Dan Kami akan mencuba kamu dengan sesuatu daripada ketakutan, kelaparan, kekurangan daripada harta benda, nyawa dan hasil tanaman.Dan berita gembira kepada orang-orang yang bersabar.Orang-orang yang apabila ditimpa ke atas mereka suatu musibah, mereka lantas berkata:Sesunggahnya daripada Allah kami datang dan kepadaNya kami kembali...."Al-Baqarah.

Semua ujian ini adalah untuk mengingatkan mereka sama ada yang sedar ataupun yang leka bahawa hidup ini hanya sementara.Kematian merupakan satu tazkirah daripada Allah Ta'ala supaya manusia membuat persiapan untuk menghadapinya.Dengan mengingati kematian, hati-hati ini akan lebih lunak untuk menerima kebaikan.Lupakah kita akan sabda Nabi S.A.W. yang bermaksud: "Perbanyakkanlah oleh kamu daripada mengingati penghapus kepada kelazatan".Kata Abu Sufyan R.A : "Alangkah jauhnya perjalanan tapi amat sedikitnya bekalan" dan kata Sayyidina Ali R.A: "Manusia itu apabila mereka mati baru mereka sedar"...Sedar akan sedikitnya amalan tapi saat itu, penyesalan hanya sia-sia.
Jadi, Cinta Agung nasihati diri ini dan sahabat-sahabat supaya bertakwa kepada Allah dan mempersiapkan diri untuk menghadapi kematian ini.Dan berdoalah kepada Allah supaya dimatikan kita dalam Husnulkhotimah.Amin...

Wallahu alam.


Nota Kaki Cinta Agung:

*Contoh artikel yang tidak ada persediaan, inilah jadinya.Untuk ayat Al-Quran tu, sahabat-sahabat boleh rujuk terjemahannya untuk dapatkan kepastian.Maaf salah silap(^^)

*Bekal pahala yang tidak putus:
1-Sedekah jariah
2-Ilmu yang bermanfaat
3-Anak soleh yang mendoakan kedua ibu bapa mereka.







No comments: