Saturday, July 11, 2009

Tiga Watak Manusia: Di mana Kita?

Bismillahirrahman Ar-rahim...

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung blog Cinta Agung.Akhir-akhir ini agak susah untuk posting di dalam blog ini kerana kesukaran untuk mendapat kemudahan internet di Kaherah.Susah macam mana?Susah sebab CC jauh sangat dari kompleks pelajar Terengganu.'Ala kulli hal, kali ini Cinta Agung ingin berkongsi satu ilmu yang mungkin boleh dibuat modal untuk ceramah atau apa saja.

Tiga Watak Berbeza
Selepas isyak malam tadi, satu tazkirah yang cukup bernas yang disampaikan oleh sahabat saya berkaitan satu hadith Nabi S.A.W. berkaitan bagaimana Nabi S.A.W. menggambarkan akan hal ehwal agama Islam sebagai satu simpulan yang mana simpulan ini akan terurai dan terbuka dari awal sampai akhir.Uraian yang pertama adalah berkaitan hukum hakam berkaitan pemerintahan Islam dan yang terakhir adalah solat.Perkara yang paling menarik minat saya dalam tazkirah berkenaan berkaitan watak-watak manusia di dunia ini.Di sana terdapat tiga watak manusia yang patut diketahui iaitu;
1-Manusia yang wujud tetapi kewujudan mereka tidak disedari manusia.Contoh, orang yang berilmu dan berkemahiran tetapi mereka tidak mampu untuk memberi sumbangan kepada masyarakat disekeliling.
2-Manusia yang wujud tetapi kewujudannya menyusahkan orang lain dan menyebabkan mereka tidak senang dengannya.Contoh, pencuri, penagih dan lain-lain.
3-Manusia yang wujud dan kewujudannya amat disenangi oleh orang disekeliling.

Di mana kita agaknya?Sama-samalah kita fikir....Wassalam(^^)v

Nota Kaki Cinta Agung:
*Nabi S.A.W. bersabda:"Sebaik-baik manusia adalah mereka yang memberi manfaat kepada manusia lain"
*Hablum minallah wa Hablum minannas(hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia) perlu dijaga.

No comments: