Thursday, June 25, 2009

Tamsilan Untuk Wanita Solehah Dan Tolehah

Bismillahirrahman Ar-rahim...

Assalamualaikum warahmatullah, semoga sahabat semua dalam rahmatNya selalu.Alhamdulillah syukur kepada Allah Ta'ala kerana masih memberikan nikmat oksigen dan nyawa untuk hidup di dunia ini.Tidak dilupakan selawat dan salam kepada Baginda Rasulullah yang membawa Risalah untuk umat manusia seluruhnya dan rahmat sekelian alam.Amma ba'du...

InsyaAllah pada artikel kali ini, Cinta Agung tidak mahu memanjangkan bicara cuma berhasrat mengajak sahabat-sahabat untuk membaca dan meneliti 3 ayat Al-Quran di dalam Surah At-Tahrim.Pada tiga ayat terakhir di dalam surah ini, Allah Ta'ala mendatangkan satu tamsilam(perumpamaan) kepada wanita khususnya sebagaimana berikut:

"Allah memberikan contoh bagi orang-orang yang kafir, (iaitu) isteri Nuh dan isteri Luth.Kedua-duanya di bawah (penjagaan) dua orang hamba yang soleh diantara hamba-hamba Kami, lalu kedua-duanya berlaku khianat kepada suaminya.Maka suami kedua-duanya tidak dapat mempertahankan kedua-duanya daripada (seksa) Allah sedikitpun.Dikatakan kepada kedua-duanya:"Masuklah kamu ke dalam neraka bersama-sama orang-orang yang masuk(10).Dan Allah memberikan contoh bagi orang-orang beriman (iaitu) isteri Firaun ketika dia berkata:"Ya Tuhanku, bangunkanlah rumah untukku di sisi Engkau di dalam Syurga dan lepaskanlah aku daripada Firaun dan perbuatannya dan lepaskanlah aku daripada kaum yang zalim(11).Dan (lagi) Maryam bintu Imran yang menjaga kehormatannya.Kemudian Kami tiupkan ruh kepadanya (sehingga dia melahirkan Isa) dan dia membenarkan kalimat Tuhan dan Kitab-kitab-Nya dan dia termasuk orang-orang yang taat(12).
At-Tahrim 10-12

Nota Kaki Cinta Agung:
*Syurga seorang wanita adalah pada ketaatan kepada suaminya.Syurga seorang lelaki adalah pada ketaatan kepada ibu bapanya.
*Nabi pernah berkata kepada isterinya Khadijah R.A bahawa Allah telah mengahwinkan Baginda dengan beliau, Asiah(isteri Firaun), Maryam bintu Imran( ibu Nabi Isa a.s) dan Kalsum( kakak Nabi Musa a.s) di dalam Syurga.
Mereka adalah wanita-wanita istimewa di dalam Islam.

3 comments:

ღ cikGu aiRa ღ said...

salam...
weeee post baru... suka2..!!
hik hik...
mksudnye, d syurga nnt Baginda Rasulullah S.A.W. akn d kahwinkan dgn keempat2 wanita termulia dalam Islam 2 kew?? wallahualam...
tp memag ska bca2 kisah2 wanita mulai dlm Islam nie...
p/s:sowie yeh klau stiap kalikumen mst ada je tnda tnye yg d tgalkn.. :P
syukran jiddan2..!!

MOHD KHAIRUL HAFIZ said...

Waalaikumussalam, afwan ukhti.Mmg bgitu la yg disbt dlm hadith..wallahualam.p/s:Btnya tntg apa yg kte x thu mrupakan suruhan Allah Ta'ala.('',)

alfaqir_ilAllah said...

mg2 d'rezekikan m'mgang title wanita solehah..bkn skadar bidadari tp jg srikandi..

mg saudara d'kurnia pnyeri dunia, bidadari firdausi..

post yg m'narik..alfu mabruk..