Friday, July 24, 2009

Soal Hati 7: Facebook, Friendster Dan....



Bismillahirrahman Ar-rahim...

Assalamualaikum dan salam Jumaat diucapkan.Pada hari yang mulia ini, suka Cinta Agung mengajak sahabat-sahabat untuk perbanyakkan selawat dan salam ke atas Rasulullah S.A.W. bahkan sepatutnya selawat ke atas Baginda perlu terus mengalir dibibir kita yang mengaku cinta dan sayang kepada Baginda S.A.W.Amma bad'du...

Cari Kawan
Dengan kemudahan teknologi dan internet yang dimiliki ternyata membawa seribu satu manfaat kepada manusia baik dari segi perniagaan, penyebaran ilmu, dan bersosial.Pendek kata, "dunia dihujung jari kita".Dalam kepesatan wujudnya pelbagai laman web di internet, ternyata laman web berbentuk komuniti seperti Facebook, Hi5, dan Friendster menjadi kegilaan para pengguna internet.Laman-laman komuniti ini menjadi wadah untuk seseorang individu itu untuk mencari kawan sama ada kawan lama atau baru dan tidak keterlaluan jika saya katakan ia juga berfungsi untuk mencari jodoh.Wallahu alam, sejauh mana keberkesanannya.... kalau nak tahu cuba sendiri( tapi batas syariat mesti dijaga).

Baik Buruk Ditangan Anda
Tapi perlu diingat bahawa baik buruknya suatu kecanggihan dan kemudahan itu bergantung kepada cara ia digunakan.Kalau digunakan untuk kebaikan, baiklah ia dan begitulah sebaliknya.Kaedah Qawaid Fiqh ada menyatakan "al-umuuru bi maqosidiha' bermaksud setiap perkara itu bergantung pada tujuannya.Saya percaya semua orang faham akan hal ini.

Antara Pandangan Ulama' Dan Pandangan Peribadi

Tidak lama dahulu, timbul fatwa daripada ulama-ulama Indonesia dan beberapa buah negara yang mengharamkan penggunaan Facebook akibat berleluasanya maksiat seperti zina dikalangan ahli laman web tersebut.Mereka berkenalan melalui laman tersebut kemudian membuat temu janji untuk berjumpa dan kebanyakkan berlaku perkara yang tidak baik dikalangan mereka.
Pada pandangan peribadi, saya lebih suka bersikap wasotiyyah yakni sederhana.Tidak menolak atau tidak juga menerima sepenuhnya dan buta tuli.Tetapi saya agak kurang bersetuju sekiranya golongan wanita yang mempunyai akaun dalam laman seperti ini, mengupload gambar-gambar mereka kerana dibimbangi akan digunakan oleh individu yang tidak bertanggungjawab untuk buat perkara yang bukan-bukan.Sebaik-baiknya, gambar itu dibuang atau difailkan agar lebih bersifat peribadi kerana mencegah itu lebih baik daripada mengubati...

Kalam Akhir

Sebagai menutup kalam ini, marilah kita sama-sama lakukan apa yang terbaik untuk diri kita.Kebaikan itu tidak datang kecuali daripada Allah.Semoga Allah memberi kebaikan dalam segenap aspek kehidupan kita untuk menuju negeri abadi.Amin...Wallahu alam. Wassalam.


Nota Kaki Cinta Agung:
*Selamat membaca....

*Terima kasih di atas sokongan anda semua(^^)

2 comments:

al-aman said...

Keahlian seseorang di friendster atau facebook merupakan satu perkara yg subjektif. Bergantung kepada niat seseorang.

Bagi saya, facebook salah satu medan dakwah alam siber, huhu.

Sekadar pendangan dari hamba yg hina (--)

MOHD KHAIRUL HAFIZ said...

Memang saya stuju dengan pandangan Syeikh al_aman.Allah Ta'ala berfirman:"Serulah kepada jalan tuhanmu dengan hikmah dan peringatan yang baik".